Osteopaard logo

Bloedzuigertherapie is een traditionele en erkende therapie bij veel aandoeningen van de mens welke in toenemende mate ook bij dieren wordt toegepast.

In het speeksel van de bloedzuigers zitten een aantal medisch werksame stoffen die tijdens het zuigproces worden afgegegeven. Deze zijn voornamelijk bloedverdunnend, pijnstillend en ontstekingwerend en bevorderen de bloedcirculatie. Hierdoor ontstaan nieuwe kansen om pijnlijke ontstekingen en ook chronische ziektebeelden te verlichten.

Bloedzuigertherapie

Wanneer bloedzuigers inzetten?

- artritis

- alle hoefziektes zoals: hoefbevangenheid, hoefkanker

- peesschedeontsteking, tussenpeesontsteking, patellaluxatie

- gallen, piephak, schoftbuilen

- problemen in de wervelkolom: spondylose, kissing spines

- lendenproblemen

- huidproblemen: zomereczeem, mok

- wondgenezingsproblemen, problemen met littekens

- lymfangitis, Einschuss, abces

Vooraf wordt er een grondige anamnese afgenomen. Het paard graag borstelproper aanbieden. Eventueel gebruikte zalfjes goed afwassen met water zonder zeep.

Een behandeling duurt bij paarden meest tussen de 60 en 90 minuten.  Bij de start van de behandeling worden de bloedzuigers op de van tevoren bepaalde plek gezet. Deze zuigen zich dan vast en zagen met hun tandjes door de huid. Dit proces verloopt zo goed als pijnloos, omdat er pijnstillende stoffen in het speeksel zitten. Paarden accepteren de beet van de bloedzuiger over het algemeen zeer goed. Het zit in hun instinct verankert dat de bloedzuigers genezende krachten hebben. Veel paarden staan ondertussen rustig hun hooi te knabbelen of doen een dutje.

Als de bloedzuigers hun stoffen afgegeven hebben en voldoende bloed gezogen hebben, dan laten ze los. De kleine beetplek wordt open gehouden  door het stofje Calin en er volgt een gewenste nabloeding tussen de 4 en de 12 uur. Onder propere omstandigheden moet de beetplaats niet afgedekt worden.

De verbetering treed snel na de behandeling op. Meest is er maar een behandeling nodig, soms twee of drie. Dit hangt vaak samen met hoe lang een bepaald probleem al aansleept.

Hoe verloopt een behandeling met bloedzuigers?

Onze bloedzuigers komen van de Bibertaler blutegelzucht in Duitsland

De productie in de Biebertaler Blutegelzucht vindt plaats volgens de volgende kwaliteitsnormen:

GMP: goede Europese productiestandaard voor medicijnen

DIN en ISO 9001: 2008

meer info onder www.blutegel.de